Elevii școlilor și liceelor din Timișoara au ocazia să „experimenteze” în aceste zile condițiile de lucru dintr-o fabrică de Fast Fashion: sunt invitați să interacționeze cu o instalație artistică realizată în cadrul proiectului „Cultura sustenabilității în școlile din Timișoara”, implementat de Asociația CRIES - Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare, instalație menită să recreeze condițiile de muncă întâlnite adesea în astfel de fabrici și să invite la reflecție.

Instalația a fost creată de Carina Bălan, artistă, designer și antreprenoare în domeniul modei sustenabile, selectată în urma unui apel de producție artistică lansat public de CRIES pentru a atrage atenția asupra problematicii de mediu și a impactului social al industriei vestimentare, și a modei de consum sau de tip Fast Fashion în special, în rândul tinerilor.

„Free Fashion” se numește instalația Carinei Bălan și poate fi vizitată până vineri, 26 aprilie 2024, la Cafeneaua Reciproc din Timișoara, unde elevii, dar și publicul larg, pot experimenta câteva minute din viața unei lucrătoare din industria Fast Fashion.

Expoziția a fost deschisă în prezența artistei. „Având interese artistice și un brand sub numele căruia încerc să ofer o alternativă cât mai etică când vine vorba de haine, mă preocupă modul în care alegerile noastre de consum pot afecta oamenii și mediul. Am simțit că e necesar să vorbesc despre poveștile oamenilor din spatele hainelor ieftine și despre impactul pe care acest stil de producție îl are asupra lor. Free Fashion a fost răspunsul meu la această nevoie de conștientizare. Am vrut să creez ceva care să provoace publicul să privească dincolo de strălucirea magazinelor”, a explicat Carina Bălan.

Se dorește ca tinerii să conștientizeze că nu există modă ieftină, cineva plătește prețul, iar ei pot să dezvolte comportamente de consum responsabil. Sunt patru zile în care elevii școlilor și liceelor din Timișoara vor avea ocazia să pășească în fabrica de Fast Fashion datorită acestei instalații artistice, să reflecteze asupra condițiilor de muncă din această industrie și să conștientizeze impactul propriilor decizii de consum.