În cadrul proiectului „Educația – centrul schimbării în comunitate”, United Way România a cooptat participarea a 5 școli la un eveniment sportiv. Aceste şcoli sunt: Colegiul Tehnic Electrotimiș/Școala Gimnazială 20, Școala Gimnazială 15 Timișoara, Școala Gimnazială Bucovăț, Școala Gimnazială Mașloc, Școala Gimnazială Sînandrei. Pe lângă aceste şcoli, organizatorii au mai apelat şi la Societatea pentru Copii și Părinți, Asociația Copii și Asociația Timar. Evenimentul se va derula pe parcursul a 5 etape și va implica peste 500 de copii și cadre didactice.
Fundația United Way România susține programe și inițiative sociale care îmbunătățesc viețile copiilor, adulților și vârstnicilor aflați în dificultate. Activitatea Fundației se concentrează pe cele trei direcții care pun bazele unei comunități prospere: acces la o educație de calitate, servicii bune de sănătate și un venit suficient pentru a întreține o familie. United Way România acționează ca un organizator comunitar, mobilizând o rețea extinsă de parteneri din comunitate – ONG-uri, companii, instituții publice, lideri din societatea civilă, donatori și voluntari – să își coordoneze eforturile pentru a produce un impact colectiv. Programele United Way România sprijină anual peste 10.500 de persoane în dificultate, cu susținerea a peste 3.000 de donatori individuali, 36 de donatori majori, 70 de companii şi peste 1.000 de voluntari.
United Way România este afiliată la United Way Worldwide, o rețea de aproape 1.800 de organizaţii locale din peste 40 de țări. În fiecare an, companiile partenere din toată lumea şi angajaţii acestora, donatori şi voluntari, contribuie cu peste 5 miliarde de dolari şi 25 de milioane de ore de voluntariat pentru ajuta oameni în dificultate să aibă o viaţă mai bună.
Fiecare școală va fi gazda unei etape, iar sâmbătă, 9 iunie este rândul Colegiului Tehnic Electrotimiș/Școlii Gimnaziale 20. Profesorii de sport sunt cei care vor face designul fiecărei etape iar probele vor implica copiii într-un mod distractiv și competitiv. Părinții sunt invitați și ei la eveniment pentru a-și susține activ copiii.
În cadrul evenimentului „Turneul celor cinci”, fiecare școală va fi gazda unei etape, iar sâmbătă, 9 iunie este rândul Colegiului Tehnic Electrotimiș/Școlii Gimnaziale 20. Profesorii de sport sunt cei care vor face design-ul fiecărei etape iar probele vor implica copiii într-un mod distractiv și competitiv. Părinții sunt invitați și ei la eveniment pentru a-și susține activ copiii.
Resursele materiale vor fi puse la dispoziția evenimentului de școala gazdă cu sprijinul, Societății pentru Copii și Părinți și a Fundației United Way România, care oferă și sprijinul necesar pentru organizarea evenimentului.
„Educația - centrul schimbării în comunitate” este un program care vizează reducerea abandonului școlar și este implementat în 12 comunități dezavantajate din București, Cluj-Napoca, Timișoara și zone rurale învecinate. Programul va fi implementat pe o perioadă de 5 ani și își propune să crească șansele la o viață mai bună prin educație pentru cel puțin 8.500 de pesoane defavorizate și să îmbunătățească relațiile din interiorul cercului comunitate-școală-familie, punându-i pe copii în centrul acestuia.


„Abandonul școlar nu este exclusiv problema copilului, ci este o problemă a comunității în care acesta trăiește. «Educația – centrul schimbării în comunitate» pleacă de la convingerea că factorii decisivi în creșterea copilului (părinții, profesorii, membri-cheie din comunitate, voluntari) pot lucra împreună pentru rezolvarea acestei probleme. Când povara nu mai este doar pe umerii copilului, ci este preluată de fiecare dintre factorii relevanți în educația lui, șansele sale de reușită - și, implicit, ale întregii comunități - sunt considerabil mai mari”, declară, potrivit unui comunicat remis mass-media, Cristina Damian, Director Executiv al United Way România.


Principalele rezultate pe termen lung ale inițiativei sunt: îmbunătățirea rezultatelor școlare ale copiilor incluși în program și scăderea ratei de abandon școlar în comunitățile vizate, creșterea gradului de ințelegere și îmbunătățirea abilităților profesorilor și educatorilor cu privire la nevoile copiilor defavorizați și la procesul de predare în medii defavorizate, și încurajarea părinților să se implice mai mult în educația copiilor. Pentru a ajunge la aceste rezultate, programul oferă un ajutor substanțial copiilor beneficiari, asigurând astfel schimbarea pe termen lung. Cel puțin 3.500 copii vor avea acces la servicii de educație non-formală în cadrul celor 12 centre comunitare nou înființate. Dintre aceștia, 1.100 de copii vor fi sprijiniți financiar sau material pentru prezența școlară și vor beneficia de activități de tutorat. Peste 2.100 de activități non-formale vor fi organizate, dintre care 384 vor consta în excursii și vizite, iar 375 vor fi sesiuni cu invitați speciali. În toate activitățile din cadrul programului vor fi implicați 1.500 de voluntari, dintre care 400 vor fi tutori pentru o parte din copii.
Pentru că programul își propune să îmbunătățească relațiile din interiorul cercului comunitate-școală-familie, 700 de profesori și educatori vor fi implicați în program. 387 dintre ei vor participa la Academia Profesorilor – serie de sesiuni de consiliere prin care cadre didactice își vor îmbunătăți lucrul cu copii din medii defavorizate, coordonate de specialiști în domeniu. Pentru că familia este vitală în procesul de schimbare în viziunea United Way, cel puțin 2.800 de părinți vor participa la Academia Părinților, serie de întâlniri prin care aceștia își vor dezvolta abilitățile de parenting și își vor îmbunătăți comportamentul față de proprii copii pentru a le oferi un start mai bun în viață.
Toate aceste eforturi integrate au ca scop final dezvoltarea celor 12 comunități pe principiile durabilității și abordării colaborative pe care United Way România le practică în programele sale încă din 2004, de la înființarea sa. În comunităţile în care United Way România intervine, problemele sunt adesea prea copleşitoare pentru a fi rezolvate de o singură organizaţie, fie ea politică sau publică. De aceea, abordarea integrată implică toți actorii unei comunități în schimbarea sistemului, în aşa fel încât să răspundă nevoilor tuturor, inclusiv ale celor vulnerabili.


Cornel Seracin