Cea de-a cincea ediţie a Festivalului Baroc a continuat la Timişoara, marţi, 18 octombrie, în Sala Baroc a Muzeului de Artă desfăşurându-se una din activităţile programate în acest Festival. 

Cu începere de la ora 18, binecunoscuta sală de festivităţi a Muzeului de Artă din Timişoara a găzduit lansarea volumului intitulat „Timişoara sub semnul Prinţului Eugeniu de Savoya. Trei sute de ani de europenitate”, carte apărută sub egida Centrului de Studii Avansate în Istorie din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, al cărui autor este prof. univ. dr. Victor Neumann, alături de distinsul profesor aducându-şi contribuţia domnul Dieter Penteliuc-Cotoşman (realizator al graficii, layout şi prepress) şi domnul Bogdan Nădăştean (realizator al traducerii cărţii în limba engleză). Cartea a fost editată la Editura „Balcanic”, Timişoara, 2016 şi este realizată bilincv (română şi engleză). 

Volumul lansat este un studiu ce are în vedere aportul prinţului Eugeniu de Savoya la cucerirea cetăţii Timişoarei şi a regiunii Banat, calităţile militare ale prinţului, dar şi calităţile sale de gânditor şi iluminist cu rol influent în cadrul întregului imperiu. Cartea conţine 102 pagini, finalul ei având ilustraţii reproduse după obiecte de artă, hărţi şi documnete din patrimoniul Muzeului de Artă din Timişoara, Muzeului Naţional al Banatului, din colecţia privată a domnului Andrei Hertzeg, din colecţiile permanente ale Diogezei Romano-Catolice şi ale Episcopiei Ortodoxe Sârbe de Timişoara, precum şi din colecţia Muzeului Belvedere din Viena.

Momentul lansării volumului a fost deschis de un grup instrumental din cadrul Filarmonicii „Banatul” din Timişoara, care a interpretat piesa intitulată „Dansul spiritelor binecuvântate” compusă de Christoph Gluck, compozitor german din secolul al XVIII-lea. 

Cartea lansată este una inedită, în ceea ce priveşte personalitatea prinţului Eugeniu de Savoya, pentru istoriografia din România, din Banat, studiul ce se poate citi în paginile volumului evidenţiază imaginea lumii est-central europene în secolul al XVIII-lea în care administraţia, urbanistica, preocupările şi mentalităţăile oamenilor se interferează pentru a evidenţia tranziţia spre modernitate şi europenitate a cetăţii Timişoarei.

Evenimentul oragnizat în Sala Baroc a Muzeului de Artă a fost posibil prin contribuţia organizaţie non-guvernamentale, Asociaţia „Eugeniu de Savoya”, asociaţie ce s-a implicat şi în alte activităţi ale celei de-a cincea ediţii a Festivalului Baroc de la Timişoara, președintele asociației, domnul Vasile Sopon, fiind iniţatorul elaborării acestui volum. 

Despre personalitatea prinţului Eugeniu de Savoya, profesor Neumann a spus: „Eugeniu de Savoia e un geniu al secolului al XVIII-lea, nu-i numai o legendă. E un geniu! Este premergătorul lui Napoleon Bonaparte. El este o figură atât de importantă încât imperiul îi acordă toate facilităţile şi îl consideră un austriac, deşi el este născut dintr-o familie mixtă şi provine din lumea italo-franco-germană. Ne legăm de personalitatea lui pentru că este foarte, foarte importantă. El a înţeles între primii, şi de aici vine ecoul personalităţii sale, de ce este nevoie de transfer al unui know-how dinspre Viena, spre zona aceasta, spre Timişoara. E un întreg bagaj de cunoştinţe, aşa cum face Napoleon în toate regiunile pe care le cucereşte şi, care se numeşte civilizaţiei napoleoneană. Eu voi defini civilizaţiei eugeniană, ceea ce face Eugeniu de Savoya; transportă toate tipurile de activităţi, dă posibilitatea să fie nu numai o administraţie nouă, ci şi o viaţă economică nouă la nivelul Timişoarei şi la nivelul regiunii”.

Aşadar, un volum nou pentru istoriografia din România, un volum în care se arată reinventarea europeană a oraşului Timişoara în secolul al XVIII-lea, odată cu preluarea administraţiei oraşului de către Sfântul Imperiu Roman de Naţiune Germană, un volum de ştiinţă care subliniază faptul că „Secolul Luminilor” a reprezentat un dialog filosofico-religios şi nu a fost nicidecum un secol împotriva bisericii sau religiei.

Seara s-a încheiat cu piesa compusă de pianistul Andrei Tănăsescu, „La vie en dose”, piesă interpretată de grupul de instrumentişti de la Filarmonica „Banatul” din Timişoara.  

Cornel Seracin