În urmă cu 50 de ani, răpus de cancer, își încheia misiunea sa pământeană maestrul Ștefan Szönyi. Azi, în amintirea vieții sale tumultoase și a creației sale artistice, fiica artistului, pictorița Anca Szönyi Thomas, în colaborare cu Muzeul de Artă din Timișoara, și-a propus să rememoreze biografia și creația artistică a tatălui domniei sale, inaugurând, în sala de la etajul întâi a instituției amintite, expoziția „Monumental”, o expoziție în care se regăsesc fotografii din viața artistului, desene, schițe, picturi realizate în timpul vieții. 

Potrivit organizatorilor, expoziția „este o provocare lansată publicului iubitor de artă și istorie, o mărturie a unei traiectorii umane și artistice fascinante”. Toate lucrările expuse provin din colecții private, menirea lor fiind de a readuce în memoria publicului iubitor de artă, creația artistică a maestrului Ștefan Szönyi, desenator, portretist, muralist, „personalitate artistică de anvergură”

Expoziția „Monumental” a fost inaugurată în Sala Baroc a Muzeului de Artă din Timișoara, în prezența fiicei artistului, pictorița Anca Szönyi Thomas și a numeroșilor invitați. 

„Am dorit foarte mult să fac această expoziție care, de fapt, e completarea unui eveniment pe care l-am început acum un an, cu ajutorul Institutului Cultural Internațional Român, cu care am avut o colaborare interesantă și am editat un album comemorativ cu ocazia celor 50 de ani de la dispariția lui Ștefan Szoniy”, a mărturisit, printre altele, fiica artistului, Anca Szönyi Thomas. 

Format în mediile socio-culturale ale Timișoarei interbelice, maestrul Ștefan Szönyi poartă în biografia și creația sa multiplele moșteniri ale Europei Centrale, luminând „bătrânul continent” cu propriile sale experiențe de viață, propunându-și să redea publicului iubitor de artă, realul empiric. 

Ștefan Szönyi s-a făcut remarcat „ca un om de caracter și ca un artist complex și complet”, reușind să depășească timpurile totalitare în care a trăit. Născut, crescut și educat în spiritul cosmopolit al Banatului, marcat de dimensiunea multi și interculturală a Timișoarei interbelice, Ștefan Szönyi este, potrivit prof. univ. dr. Victor Neumann, director Muzeul de Artă din Timișoara: „...reprezentant al acestui mediu, care înțelege foarte bine, care este cosmopolit, care nu face caz, niciodată, nici de alteritatea sa, nici de apartenența sa la cultura maghiară sau germană. El este timișorean. (...)  Ce l-a deranjat pe el? Excluderea celuilalt, sărăcia celorlalți, mizeria celorlalți, oamenii care sufereau pe nedrept. Asta l-a deranjat. El se apropie și de această lume care este nedreptățită. Nu este un ideolog. Nu-l putem trasa ca pe un ideolog, ca pe un «tâmp» care scrie în ziarele timpului, ci ca pe un artist care înțelege, care redă realitatea”.

Maestrul Szönyi utilizează în creațiile sale simboluri foarte diverse pe care le culege din mediul în care a trăit, din Banatul natal, din legendele diverse, din folclor. 

Prof. univ. dr. Carol David, în discursul domniei sale de la vernisajul expoziției, a vorbit despre valoarea maestrului Ștefan Szönyi: „Axiologic, el este cel mai important pictor interbelic, bănățean, timișorean”, profesor David apreciind faptul că Ștefan Szönyi a avut, în creațiile sale, „...credința în mântuirea prin artă și credința în mântuirea prin frumusețea feminină...”. Despre punctul forte al expoziției „Monumental”, prof. univ. dr. Carol David a rostit: „Acesta este miezul tare al acestei expoziții: reflectă credința unui om care avea dimensiunea romantică (romantică în sensul unui romantism legat întotdeauna de proximitate, de realitatea vieții din jurul lui)”.

Incursiunea în universul artei plastice create de maestrul Ștefan Szönyi începe, în expoziția deschisă la etajul întâi al Muzeului de Artă, cu „realismul magic”, pictura de început a artistului fiind una narativă, iar secvențele redate sunt ușor de descifrat. Astfel, putem admira lucrările din copilărie ale artistului, lucrări în care predomină peisajele.

Portretele ocupă un loc însemnat în creația artistică a lui Ștefan Szönyi, pentru fiecare figură portretizată, maestrul Szönyi găsind trăsătura definitorie. Portretele aflate în expoziție, realizate de Ștefan Szönyi, imortalizează prietenii apropiați (sculptorii Andrei Szobotka și Ferdinand Gallas).  

Pictorița Anca Szönyi Thomas a vorbit, în discursul domniei sale de la vernisajul expoziției, despre tatăl său, așa cum și l-a amintit din copilărie: „...pe tata, eu l-am cunoscut puțin. Marea majoritate a amintirilor mele se rezumă la fotografii pe care mama mi le pusese în casă după ce tata a dispărut. (...) Eu, bineînțeles, îl adoram pe tata, dar, pentru mine (Dumnezeu să-l ierte!) era foarte strict. De exemplu, la masă, nu mă lăsa să vorbesc, ori eu avem chef să vorbesc”. 

Curator al expoziției „Monumental”, Anca Szönyi Thomas a povestit celor prezenți cum a fost împiedicat maestrul Szönyi de cenzura regimului totalitar instaurat în România după cea de-a doua conflagrație mondială, să realizeze așa cum și-a dorit  imensul mozaic aflat astăzi incomplet pe clădirea Universității de Vest din Timișoara. Prin acel mozaic, maestrul Szönyi a dorit să-l reprezinte pe Prometeu aducând omenirii flacăra cunoașterii, darul urmând să-l primească 18 personalități internaționale care au marcat istoria omenirii. Datorită cenzurii, compoziția încărcată de simbolism a fost redusă la două personaje (astăzi Eminescu și Bălcescu), mozaicul fiind realizat din piatră poroasă. Suita de schițe premergătoare realizării finale a mozaicului poate fi văzută în ultimul compartiment al sălii de expoziție. 

În finalul deosebitului moment oratoric susținut, artista Anca Szönyi Thomas a mulțumit celor prezenți la vernisaj, îndemnându-i să ducă vestea celor văzute, astfel încât să deschidă interesul și apropiaților să vină și să viziteze expoziția: „Vă mulțumesc că ați avut răbdarea și amabilitatea să veniți, să mă ascultați și pe mine! Cred că pot conta pe dumneavoastră, cei prezenți acum, în seara aceasta, ca să transmiteți, cumva, mesajul de deschidere care, cred că, vine din arta și ceea ce a fost personalitatea acestui om ieșit din comun, într-adevăr, poate caracteristic din multe puncte de vedere, acestei istorii multiculturale care a fost și este Banatul și Timișoara în ziua de azi”.

În compartimentele sălii de expoziție se află, alături de lucrările pictorului comemorat, câte un album „Ștefan Szönyi”, două compartimente având proiecții video. Expoziția „Monumental” realizată în sala de la etajul întâi (aripa estică) a Muzeului de Artă din Timișoara, poate fi vizitată până în data de 20 februarie 2018, de marți până duminică, între orele 10-18, cu ultima intrare la casieria muzeului la ora 17.30. Luni, expoziția este închisă. 

   

Cornel Seracin