Joi, 5 aprilie, cea de-a treia ediție a proiectului „Diplomatic Art” s-a încheiat la Galeria „Pygmalion”. Ediția s-a întins pe o durată mai lungă, începând în vara anului 2017 și încheindu-se, iată, acum, în primăvara anului 2018. 

Întreaga ediție a fost dedicată lui Francesco Griselini, savantul italian născut în 1717 la Veneția, cea de-a treia ediție a „Diplomatic Art” marcând împlinirea celor 300 ani de la nașterea savantului călător prin Banat și Timișoara. 

Joi, 5 aprilie, la Galeria „Pygmalion” din Timișoara s-a consumat cea de-a treia etapă și ultima din această a treia ediție a proiectului. Etapa a constat în prezentarea unei expoziții de grafică ce-l are autor pe artistul italian Sandro Bracchitta, latimotivul lucrărilor sale fiind cel al casei, care, pentru artist, reprezintă un spațiu simbol, destinat refugiului și protecției. Expoziția „Casa e trasloco” 3 este organizată de Asociația „Diplomatic Art” în colaborare cu Consulatul Onorific al Italiei la Timișoara. Au fost prezenți la acest moment final al celei de-a treia ediții a proiectului „Diplomatic Art”, Excelența Sa, Ralf Krautkrämer, Consul al Republicii Federale Germania la Timișoara și Excelența Sa, Pavel Ernest Dupta, Consul Onorific al Republicii Macedonia (Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei) la Timișoara. 

La vernisajul expoziției, vicepreședintele U.A.P., filiala Timiș, prof. Ciprian Chirileanu a prezentat cele trei etape ale ediției (calatoria pe urmele lui Griselini din iulie, expoziția Marano din toamna anului 2017 și o scurta prezentare a biografiei lui Sandro Bracchitta, cu numeroasele sale participări și premii internaționale la anuale, bienale etc.).

Pentru că această a treia ediție a proiectului a fost dedicat Italiei, țară care a deschis, în anul 1922, primul Consulat la Timișoara, iar Consulatul Italiei la Timișoara fost colaborator al Asociației „Diplomatic Art” în realizarea acestei ediții, din partea Consulatului a răspuns prezent la vernisajul expoziției, Monica Pavel, domnia sa vorbind despre Consulat, dar și despre tema „casei” în contextul „trasloco” („îndepărtare”). Excelența Sa, Consulul Italiei la Timișoara, Niccolo Maso nu a fost prezent la vernisaj, fiind plecat de câteva zile în patrie. 

Dr. Maria Orosan-Telea, istoric de artă și curator al expoziției „Casa e trasloco” 3 nu a fost prezentă la inaugurarea de la Galeria „Pygmalion”, datorită unei probleme de sănătate, dar a transmis, prin ofițerul de presă al Casei Artelor, jurnalista Andreea Medinski, mesajul său despre artist și munca sa: „Ceea ce îi este caracteristic lui Sandro Bracchitta ca și gravor, este culoarea. Gravurile sale au un aspect pictural, cu suprafețe vibrante pe care aplică tonuri puternice, contrastante, foarte stimulative pentru ochi. Poate și formarea sa ca pictor (la Academia di Belle Arti din Florența) își spune cuvântul aici. De asemenea, sunt impresionante dimensiunile mari la care lucrează, având în vedere tehnica punta secca (ac rece) utilizată. Casa reprezintă pentru artist un spațiu-simbol, destinat refugiului și protecției. Aceste structuri ermetice, fără uși sau ferestre, prinzând contur pe fundaluri amorfe, devin puncte de reper stabile în vaste universuri nestructurate. Referindu-se la semnificația lor, artistul vorbește despre «căutarea eternă a protecției împotriva haosului». Casele conservă în zidurile și în obiectele lor memoria celor care le-au locuit. Au fost martore tacite ale fericirii și durerii, ale iubirii intime și ale viselor spulberate”.

Expoziția „Casa e trasloco” 3, inaugurată în spațiul galeriei „Pygmalion” din Timișoara, cuprinde gravuri realizate de artistul italian Sandro Bracchitta în perioada 2009-2016. Tematica acestor gravuri este legată de casă, artistul italian declarându-se foarte mulțumit de spațiul pus la dispoziție de organizatori pentru a-și prezenta lucrările realizate și a mulțumit organizatorilor pentru acordarea acestui spațiu: „Sunt foarte mulțumit de acest spațiu și, vreau să mulțumesc pentru că am reușit, cu această ocazie, să prezint operele mele, conceptul meu vis-à-vis de casă”, a declarat pentru ziarultimisoara.ro, artistul italian Sandro Bracchitta.  

Conceptul „casă” al artistului italian este perfect sintetizat în expoziției prin instalația pe care o putem numi „o intervenție artistică de tip site-specific”. Casa nu reprezintă un loc exterior, în conceputul lui Bracchitta, ci ține de o stare de spirit. Instalația constă în așezarea, pe unul din pereții galeriei, în formă de semicerc a unor mici case aurite realizate de artist. O parte din această instalație este mobilă și constă dintr-o cutie (o ladă) pe roți, în care se află o casă tapetată cu foiță de aur. În timpul vernisajului a avut loc și un performance: artistul a mutat această ladă de lemn prin spațiul expoziției sugerând astfel ideea de îndepărtare, strămutare. Această ladă de lemn a servit transportului unei părți din această expoziției de la Ragusa, la Timișoara.

În expoziția prezentă în spațiul galeriei „Pygmalion” se găsesc două lucrări premiate, una din ele la Bienala de la Veneția din 2009, iar cealaltă a primit un premiu la Trienala de Gravură și Desen de la Bangkok (Thailanda) din partea Casei Regale Thailandeze. Lucrarea preimată la Bangkok se află expusă și în Muzeul de Arta din capitala Thailandei, fiind adusă în expoziția de la Timișoara. 

Legat de activitatea artistului italian, Sandro Bracchitta, autorul expoziței de la Galeria „Pygmalion”, menționăm faptul că, anul trecut (2017), o gravură pe care a realizat-o a fost achiziționată de Departamentul de Gravura si Desen al galeriei „Uffizi” din Florenta, lucrarea aceasta nefiind expusă la Timișoara. 

Artistul italian Sandro Bracchitta nu se află pentru prima dată la Timișoara. A mai fost prezent și în urmă cu câțiva ani (2014), fiind invitat să participe, tot în cadrul proiectului „Diplomatic Art”, într-o expoziției, cu trei lucrări de grafică.

Azi, Sandro Bracchitta ne-a mărturisit că a găsit un oraș în reconstrucție, un oraș în care a rămas fascinat de clădirile sale, clădiri care, ne-a destăinuit artistul, deși sunt „în degradare, sunt frumoase, au ceva special, o frumusețe aparte”.

Referindu-se la prima etapă a celei de-a treia ediții a proiectului „Diplomatic Art”, etapă care a constat într-o călătorie prin Banat, pe același traseu pe care a mers Francesco Griselini în secolul al XVIII-lea, artistul italian ne-a declarat: „Urmând acest traseu al lui Grilesini, nu am găsit urme antropologice, dar am fost fascinat de traseu vis-à-vis de peisaj și de persoanele cu care m-am întâlnit, de chipurile acestor oameni. Nu am văzut pe acest traseu parcurs urme lăsate din arhitectura italiană, dar nu acesta era scopul meu. Scopul meu a fost cu totul altul. Am urmărit simplitatea caselor și nimic despre arhitectură. Nu am găsit acestă arhitectură tipic italiană, dar mi s-a părut că am văzut, într-un fel, toată linia arhitectonică a Europei Centrale, iar asta în special în zona Herculane, la Băile Herculane. Din păcate, e o arhitectură care s-a format ca și când ar fi o entropie”.

În expoziția inaugurată la Timișoara, expoziție ce face parte din cea de-a treia etapă a ediției cu numărul trei a proiectului „Diplomatic Art”, se poate viziona, pe un ecran, un scurt film realizat în atelierul de lucru al artistului italian Sandro Bracchitta, scurtul filmuleț prezentând etapele pe care artistul le parcurge pentru a realiza o gravură. În timpul vernisajului, pe un monitor au rulat fotografiile surprinse în timpul celor trei etape din cadrul celei de-a treia ediții a proiectului. 

Expoziția ce a fost inaugurată în spațiul galeriei „Pygmalion” din Timișoara, „Casa e trasloco” 3, rămâne deschisă pentru vizitare până în data de 24 aprilie 2018.

    

Cornel Seracin