Dr. Gabriel Kelemen este artistul vizual timișorean care poartă în bagajul său profesional deprinderile experimentaliste ale maeștrilor fondatori de școală de artă bănățeană, cei care au pus bazele grupurilor „1 1 1” și „Sigma”. De formație sculptor, Gabriel Kelemen a absolvit secția de sculptură la grupa maestrului Peter Jecza, iar universul său artistic este bine ancorat în științele exacte, fizica, chimia, genetica etc., în teoria simbolurilor, el fiind interesat de obiect, nu din punct de vedere al ipostazei solide, materiale a obiectului, ci de stările sale fluide, de flexibilitatea obiectului de a se direcționa, de a se mișca, sub influența luminii, a gravitației, a umidității și a altor factori ce se află în natură.
Joi, 14 martie, la Mansarda B2 a Muzeului Național al Banatului, în prezența unui public care a luat cu asalt spațiul expozițional, dr. Gabriel Kelemen și-a prezentat o parte a universului său artistic, inaugurând o expoziție în care a pus creațiile sale din anii ʼ80-ʼ90.
Organizator al evenimentului expozițional, Asociația „Dialoguri Contemporane” în parteneriat cu Muzeul Național al Banatului, Asociația condusă de Gabriela Ciucă fiind la cea de-a patra colaborare cu Muzeul Național al Banatului.
Expoziția se intitulează „Doctrina. A Priori et a Posteriori” și este constituită din lucrări de grafică, desen și sculptură pe care cunoscutul sculptor bănățean, Gabriel Kelemen, le-a realizat în mai multe perioade de evoluție în cariera sa profesională.
În titlul expoziției se întâlnesc câțiva termeni conceptuali utilizați în filosofie, în domeniul epistemologiei, a cunoașterii științifice. A priori este termenul prin care se arată starea naturală a artistului, harul său cu care a fost înzestrat, fără a dobândi o pregătire în domeniu pe băncile unor instituții de învățământ, iar a posteriori desemnează starea artistului după ce dobândește cunoștințele despre artă, în urma unui studiu sistematic, în urma frecventării unei instituții de învățământ cu profil artistic. Altfel spus, este vorba despre două perioade, una în care artistul utilizează o formă profană de artă (cea de început), iar cea de-a doua, când, pe baza revelației, ca urmare a experienței dobândite după studiu, reușește să pătrundă esența lucrurilor, dându-le interpretări apropiate de sacralitate.


Prezentarea expoziției a fost realizată de prof. univ. dr. Ileana Pintilie, care, în cuvântul domniei sale de la deschiderea expoziției, a rostit, printre altele: „Această expoziție, intitulată foarte pretențios, foarte adânc, «Doctrina», este o expoziție importantă în cariera artistică a lui Gabriel Kelemen, având aerul unei expoziții retrospective, chiar. Chiar dacă nu e o retrospectivă în sensul clasic al cuvântului, când la o anumită vârstă, artiștii simt nevoia să-și adune diferitele perioade de creație (...), în această expoziție se simte, totuși, nevoia unei sinteze și unei ordonării a unei creații care s-a desfășurat pe mai multe decenii. Și, iată, sunt lucrări care vin chiar din anii ʼ80 (...), și pentru mine a fost interesant să descopăr această arheologie artistică, văzând cumva de unde a pornit, care sunt sursele de inspirație și, cam unde se află acum artistul. Cum ați văzut, există o cenzură în panotarea expoziției. Acel cadru negru care împarte apele, a priori, a posteriori, cum e intitulat. Deci, partea dinainte, să zicem, de revelație și partea de după revelație. Cert este că, desenele mai de început, chiar cele de început, sunt doar figurative. (...). Dar ele migrează destul de repede spre o abstracție cu o foarte mare ușurință a desenului, de unde se înțelege că desenul este nu numai o practică curentă artistului, ci și o stare, o stare de fapt în care se simte foarte bine. E normal atunci ca desenul, de fapt, să fie elementul de legătură în această expoziție și să apară clar aceste puncte, aceste mutații care sunt mai lente sau mai lungi în creația lui. Apar chiar unele portrete care sunt tratate, (...), din punct de vedere psihologic (...) . Există și niște sculpturi din perioada mai de început. În aceste lucrări se simte o pornire spre o narațiune, o narațiune biblică pentru că ele pornesc de la Geneză și sunt cumva niște pași spre această narațiune biblică, bineînțeles, mult sublimate, având un limbaj abstract în care formele sunt organice, fluide și au urme de noduri de la care se dezvoltă. (...)”.
Referindu-se la o a doua parte a expoziției, dr. Ileana Pintilie a spus: „...sunt desene recente, foarte interesante, tulburătoare de-a dreptul și distincte față de prima parte, mai ales prin aceea că sunt pe fundal negru. Ca de obicei sunt în această tehnică mixtă (...) și, în care, de fapt aparenta cercetare științifică conduce totuși spre un alt conținut mult mai adânc decât rezultatul unei observații cu caracter științific. Deci, seria de nuferi este irezistibilă, e de o frumusețe calofilă, cred că involuntar calofilă, dar care arată că, de fapt, Gabi Kelemen este un suflet deschis spre natură, spre observație și spre frumusețea lumii în fond. Tot în această serie apar prima dată cele șapte planete plus soarele cu o potentă cosmologică foarte interesantă. El este tentat de micro și macrocosmos, și asta se vede în felul în care se joacă cu imersia aceasta de spații cosmice, imensitatea aceasta întunecată a unui spațiu cosmic și detaliile foarte minuțioase, foarte savante, care rezultă, cumva, din această viziune care se bazează pe observații, dar care e o viziune poetică”. În încheierea prezentării, dr. Ileana Pintilie a concluzionat că, această expoziție îl prezintă de maestrul Kelemen „ca pe un artist experimentator, un artist care nu este, cumva, fixat în niște repere foarte stricte și într-un discurs care se repetă stereotipic, ci dimpotrivă, își lasă această libertate de a inventa, de a crea un limbaj nou”.


Președinte a Asociației „Dialoguri Contemporane”, curator a expoziției vernisate la Muzeul Național al Banatului, Gabriela Ciucă, a dat citire mesajului din partea prof. univ. dr. Dana Constantin, președinte a Uniunii Artiștilor Plastici din România, filiala Timișoara, mesaj transmis pentru această expoziție, din care spicuim: „Eu simt creația, cercetarea lui Gabriel Kelemen ca fiind una foarte intuitivă. Descoperirea bruscă, neașteptată a unui adevăr, a unei soluții, se poate numi intuiție. (...). Gabriel Kelemen, la începuturile creației sale artistice, ne-a prezentat cunoștințele sale aplicate clasic, iar acum, pe simeze, ne oferă ceea ce a devenit el. Dacă la început, sugera și intuia în lucrările sale energia câmpului electromagnetic, cu influențele sale asupra formelor de viață, acum ne vorbește despre o geometrie sacră. (...). Câteodată, când privesc lucrările lui Gabriel Kelemen, am acel sentiment al Yatrei, iar Yatra, cuvântul sanscrit, se traduce prin „călătorie”. Yatra spirituală desemnează călătoria spirituală a sufletului realizată printr-o practică spirituală de înalt nivel. Astfel de călătorie, care necesită sute de vieți, parcă devine posibilă aici și acum. (...)”.


Prezent la inaugurarea expoziției „Doctrina. A Priori et a Posteriori”, președintele Asociației „Piața Unirii” și directorul galeriei „Andreas”, Adrian Aron, în cuvântul rostit la vernisajul expoziției a vorbit despre Gabriel Kelemen ca îndrumătorul și profesorul său, dar și a altor persoane din familia Aron, comparând măiestria lucrărilor realizate de dr. Kelemen cu măiestria lucrărilor lui Leonardo da Vinci: „...mi-am permis să fac o comparație cu cel mai mare pictor al Renașterii, Leonadro da Vinci. Prima dată, când am văzut lucrările domnului Kelemen, le-am asemănat cu cele ale lui da Vinci și studiind în paralel lucrări de-ale domnului profesor și Leonardo, o să vedeți asemănări care, eu cred că provin din genialitatea celor doi artiști”.


În cuvântul rostit la eveniment, dr. Gabriel Kelemen a prezentat, pe scurt, volumul al cărui autor este, „Hermeneutica genezei”, lansat în ediție limitată cu prilejul inaugurării expoziției. Cartea este ilustrată în 105 planșe, a fost elaborată în doi ani de zile, are un text bilingv (engleză-română), text scris de Gabriel Kelemen și a fost realizată înainte de teoria sferă-spirală.
În încheierea vernisajului, dr. Gabriel Kelemen a interpretat la pian și flaut, câteva fragmente de improvizații foarte scurte, transmițând publicului prezent la vernisaj că face asta „ca să vedeți cum îmi chem muzele și trebuie să vedeți cea ce eu vă voi interpreta, ca un soi de radiografie a zonei prin care eu aduc armonia și o descarc în planșe”.
Expoziția poate fi vizitată zilnic, marți-duminică, între orele 10-18. Luni, expoziția este închisă. 


Cornel Seracin

.be