Regizorul-cult Želimir Žilnik, unul dintre cei mai apreciați cineaști sârbi, va fi invitatul special al celei de-a șasea ediții a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara şi Gottlob, unde va fi omagiat printr-o retrospectivă organizată în colaborare cu Bienala Art Encounters 2019.

În cadrul retrospectivei vor putea fi văzute trei filme, din diferite perioade ale carierei lui Želimir Žilnik: „Opere timpurii” („Early Works”, 1969), câștigător al Ursului de Aur la Berlin și de la a cărui premieră se împlinesc 50 de ani, și documentarele „Kenedi se întoarce acasă” („Kenedi Goes Back Home”, 2004) şi „Serbistan_Jurnal de bord” („Logbook_Serbistan”, 2015).

Film emblematic al așa-numitului Val Negru Iugoslav din anii `60-`70, „Opere timpurii” (1969) oferă o perspectivă critică asupra ideologiei marxiste și a locului său în „societatea revoluționară” și reflectă întrebările și îndoielile din lumea socialistă după înăbușirea Primăverii de la Praga și după diferitele mișcări studențești internaționale. Filmul are în centru patru tineri – trei băieți și o fată – care încearcă să trezească, fără succes, conștiința în rândul muncitorilor și țăranilor.

În „Kenedi se întoarce acasă” (2004), Želimir Žilnik redă povestea câtorva persoane care au părăsit fosta Iugoslavie în anii `90 din cauza războiului și care au petrecut mai mult de zece ani în Europa de Vest ca refugiați sau azilanți, iar acum încearcă să se reintegreze în Serbia.

Realizat la apogeul recentei crize a refugiaților din Europa, „Serbistan_Jurnal de bord” (2015) urmărește viața imigranților ilegali și a azilanților găzduiți în centre speciale din Serbia în urma unor evadări dramatice din țările de origine, state copleșite de război și sărăcie.

Născut în 1942, Želimir Žilnik trăieşte şi lucrează la Novi Sad. El va fi prezent la Ceau, Cinema! alături de producătoarea Sarita Matijevic (Playground Produkcija). Participarea lor la festival face parte din colaborarea cu Bienala Art Encounters 2019.

Želimir Žilnik a realizat de-a lungul carierei sale extrem de prolifice peste 50 de filme de lungmetraj şi de scurtmetraj, care au fost proiectate la câteva dintre cele mai mari festivaluri din lume, precum cele de la Berlin, Toronto, Rotterdam, Moscova sau Oberhausen. Este considerat unul dintre inițiatorii genului „docudramă”.

De la sfârşitul anilor `60, filmele sale angajate social i-au adus laude în fosta Iugoslavie, dar în anii `70 și `90 au atras și cenzura, din cauza criticilor dure la adresa sistemului politic. Puterea de a observa și de a extrage povești fascinante din viețile oamenilor simpli este trăsătura comună a filmografiei sale.

A şasea ediţie Ceau, Cinema! va avea loc în perioada 18-21 iulie, la Timişoara şi Gottlob, prima localitate rurală din România cu un cinematograf renovat. (I.N.)