Cu o zi înainte de ziua obişnuită de concert a Filarmonicii „Banatul” din Timișoara, joi 23 ianuarie, maestrul Gheorghe Costin va dirija un program de trei lucrări din repertoriul romantic: Concertul pentru violoncel şi orchestră nr.1 în la minor op.33, de Camille Saint-Saëns, Elegia pentru violoncel şi orchestră op.24. de Gabriel Fauré şi Simfonia în re minor, de César Franck. Spectacolul va avea loc în Sala Capitol a filarmonicii timișorene, de la ora 19.

O bună parte dintre marii critici şi compozitori europeni consideră concertul lui Saint-Saëns drept cel mai valoros dintre lucrările de acest gen pentru violoncel. „Concertul a fost compus la vârsta de 37 de ani, în 1872, pentru un violoncelist de origine belgiană. (...) Urmând ideile lui Franz Liszt, acest concert este conceput conform procedeului ciclic, de revenire periodică a unor idei principale care-i asigură unitatea. El se execută fără oprire între părţi”, spune concertmaistrul Mircea Tătaru.

Elegia lui Gabriel Fauré a fost compusă în 1880, ca parte lentă a unei sonate pentru violoncel şi pian. „Sonata nu a fost terminată, deoarece compozitorul considera că nu este reuşită. În 1883 Fauré a orchestrat Elegia, devenind astfel o piesă de sine stătătoare. Ea a avut imediat un mare succes pentru că a oferit publicului emoţii, patos, virtuozitate, dar şi delicateţe”, adaugă Mircea Tătaru.
Ambele lucrări concertante vor fi interpretate de violoncelista Alexandra Guţu.

Compozitorul belgian César Franck a compus puţine lucrări, doar către sfârşitul vieţii, toate intrând în patrimoniul culturii universale ca foarte valoroase. Încurajat de succesul obţinut cu Variaţiunile pentru pian şi orchestră în 1885, el lucrează aproape doi ani la o simfonie în re minor, unde foloseşte cu succes structura ciclică întâlnită în lucrările lui Berlioz şi Saint-Saëns. Toate cele trei părţi sunt străbătute, în diferite moduri, de motivele ce apar la început, realizând o unitate în suflul romantic al simfoniei”, mai apare în avancronica de concert.

Ioana NICOLESCU