Vineri, 31 ianuarie 2020, cu începere de la ora 19, la Filarmonica „Banatul” din Timișoara va avea loc un concert ce cuprinde trei lucrări. Așadar, interesul melomanilor se va focaliza pe, „Viziunea lui Ion” de Aurel Stroe, „Rhapsody in Blue” de George Gershwin şi „Simfonia a X-a” în mi minor op.93 de Dmitri Shostakovich. În concert, solist va fi pianistul Daniel Goiţi.
Admirator al creaței lui Aurel Stroe, maestrul Radu Popa, dirijorul concertului din ultima zi a lunii ianuarie 2020, aduce publicului meloman o miniatură camerală pentru orchestră de coarde, în primă audiţie pe scena „Capitol”.


Miniatura „Viziunea lui Ion” a fost compusă pentru filmul „Năpasta”, după drama omonimă a lui Ion Luca Caragiale. „Muzica însoţeşte singurul moment color al filmului. Ion, personaj dereglat psihic, acuzat pe nedrept de crimă, are o viziune în care vede o femeie cu un prunc. Mare curaj în acele vremuri, imaginea readuce pe ecran mesajul creştin al Madonei cu Pruncul. Extatică şi imponderabilă, miniatura are un aer ascetic şi auster”, a scris în avancronică concert-maestru Mircea Tătaru.


„Rhapsody in blue” de George Gershwin a avut premiera într-o după-amiază de februarie a anului 1924, interpretarea Rapsodiei desfășurându-se în concertul denumit „Un experiment în muzica modernă”. „A fost un moment care l-a făcut celebru pe Gershwin, a revoluţionat muzica americană şi mai apoi pe cea internaţională”, a scris în avancronica concertului de vineri, 31 ianuarie 2020, concert-maestrul Mircea Tătaru.


Ultima lucrare din concertul de vineri, 31 ianuarie, va fi „Simfonia a X-a”, în mi minor op.93 de Dmitri Shostakovich . „Muzica Simfoniei a X-a, în mi minor, a stârnit discuţii, interes şi controverse, care continuă şi azi. Ele se referă la stilistica lucrării, la varietatea de sentimente ale fiecărei părţi. Între controverse s-a strecurat ideea că, cu capul plecat, după dezamăgirea provocată şefilor comunişti cu Simfonia a IX-a, partea a doua din Simfonia a X-a ar fi de fapt portretul lui Stalin. Unii au văzut în partea a treia o semnătură muzicală a compozitorului. Tema principală a valsului se bazează pe sunetele D, S, C, H, aşa cum se scriu în limba germană notele re, mi bemol, do şi si. În limba germană numele său se scrie D. Schostakowitsch, deci primele patru litere s-ar putea să fie într-adevăr o semnătură muzicală, mai ales că cealaltă temă se bazează pe nişte note care se apropie de numele unei eleve de care se pare că era ataşat, Elmira Nazirova. Mai presus de aceste fapte anecdotice, simfonia se înalţă prin expresivitate şi frumuseţe, solicitând la maximum calităţile tehnice şi interpretative ale orchestrei”, a comentat, printre altele, în avancronica evenimentului, concert-maestrul Mircea Tătaru, referindu-se la ultima piesă a concertului ultimei zile din luna ianuarie a lui 2020 de la Filarmonica „Banatul” din Timișoara.


Cornel Seracin