Vineri, 14 februarie, de la ora 19, maestrul Stephen Smith din SUA va conduce de la pupitrul dirijoral al Filarmonicii „Banatul din Timișoara un concert vocal-simfonic. Din program fac parte următoarele lucrări: Simfonia concertantă pentru vioară, violă şi orchestră în mi bemol major, KV 364 de Wolfgang Amadeus Mozart, şi Stabat Mater pentru solişti, cor şi orchestră de Charles Stanford. 

Simfonia  concertantă  este un gen muzical interesant, un produs hibrid al genului simfonic şi cel concertant. În clasicismul muzical a fost considerată succesoarea concertului grosso din epoca barocă. Diferenţa dintre concertele pentru două, trei, sau mai multe instrumente şi simfonia concertantă, o face felul în care este tratată orchestra, care devine aproape un protagonist la fel de important ca şi soliştii. Ce l-a determinat pe Mozart să introducă viola, ca instrument solist, alături de vioară? (...) A început să studieze la violă şi a descoperit în sunetul acestui instrument un răspuns profund la problemele lui. Muzicologia a numit gestul său, de a aprofunda posibilităţile expresive ale violei, ca o declaraţie de independenţă faţă de tatăl său, Leopold, un mare pedagog şi teoretician al viorii. Sufletul său întristat este simţit doar în partea a doua, Andante, unde profunzimea sentimentelor lui se oglindeşte în dialogul minunat dintre instrumentele soliste. În final, Presto, se risipeşte tristeţea părţii a doua, dând ascultătorului o superbă impresie de fericire, linişte şi mulţumire”, apare în avancronica de concert.

 Soliştii care vor pune în evidenţă această lucrare deosebită sunt: violonistul Erik Schumann şi violistul Răzvan Popovici.

Printre cele 200 de compoziţii ale lui Sir Charles Villiers Stanford se numără şapte simfonii, 11 lucrări concertante, muzică de cameră, dar mai ales lucrările sacre dedicate a fi interpretate în biserici şi catedrale. A compus şi opere, unele din ele au şi fost puse în scenă, dar ele nu au intrat în repertoriul teatrelor muzicale. (...)

S-a spus despre Standford că avea o calitate deosebită, ce lipsea compozitorilor moderni — stilul.  Despre lucrarea vocal-simfonică — Stabat Mater, pe care o vom asculta în primă audiţie la Timişoara, celebrul său elev, Vaughan Williams, spunea că este de o frumuseţe imperisabilă”, mai precizează concertmaistrul Mircea Tătaru.

Solişti vor fi soprana Ana-Maria Stănoia, mezzosoprana Cosmina Ivan, tenorul Daniel Zah şi bas-baritonul Cristian Ardelean. 

Corul „Ion Românu” a fost pregătit de maestrul Iosif Todea. 

 

Ioana NICOLESCU