Zilele acestea, elevii din clasele a VII-a și a VIII-a au susținut simularea la examenele de Evaluare Națională. Sau ievaluare, cum ar spune ministrul Tudorel Toader. Faptul că țara aceasta a ajuns într-o criză fără precedent, indiferent la ce aspect al vieții publice ne referim, nu mai e o noutate.
Însă, dacă și în sistemul de învățământ s-a ajuns la nivelul cel mai de jos, ne întrebăm ce se va alege de nația aceasta peste câteva decenii. Dacă școlile vor continua să producă pe bandă rulantă analfabeți funcțional, e clar că perspectivele sunt dintre cele mai sumbre.
Revenind la subiectul Evaluării Naționale, iată o mostră de subiecte, scrise, cum precizau unii politicieni mai citiți, se „niște semidocți cu ifose”: elevii de clasa a opta care au susţinut simularea examenului de Limba română, în perspectiva Evaluării Naţionale, au avut de rezolvat un subiect prin care li se cerea să argumenteze în 150 de cuvinte că poezia „Stai şi asculţi sub ramuri....”, de Ştefan Octavian Iosif, aparţine genului liric. Numai că poezia cu pricina era o traducere fidelă, realizată la sfârşit de secol XIX, după o operă a poetului german Christian Johann Heinrich Heine, exponent al liricii romantice universale.
Adică, o brambureală cât casa, sub oblăduirea ministerului condus de cea supranumită Abramburica, pentru modul în care a reușit, în mandatele pe care le-a avut, să bulverseze sistemul de învățământ.
Păi, cum să iasă oameni cu carte de pe băncile școlii, când tocmai dascălii sunt cei care ar trebui să o ia de la capăt cu învățătura, unii chiar din clasele primare?
Când am avut un ministru „genunche”, altul „pamblică”, unul care nu știa câte steluțe are steagul Uniunii Europene, iar acum e din nou Abramburica, la ce să ne mai așteptăm?
Poate, așa cum vrea actualul ministru, la tablete și laptopuri pentru elevii care merg încă la școli care au toaletele în fundul curții.
Halal să ne fie!


Anton BORBELY