Guvernul Orban a modificat fără nici o consultare, prin ordonanță de urgență, aspecte ce fac parte din statutul judecătorului, sfidând rezultatele referendumului din mai 2019, când s-a votat interzicerea adoptării de către Guvern a ordonanțelor de urgență în domeniul justiției.
Astfel, prin OUG 23/2020, una dintre cele 25 de ordonanțe de urgență adoptate în ultima noapte de guvernare din 4 februarie 2020, au fost aduse modificări grave statutului judecătorilor, prin stabilirea unei abateri disciplinare ce are ca efect atât o ingerință directă și fără precedent a Guvernului în actul de judecată, cat și încălcarea dreptului la un proces echitabil al părților.
Concret, prin OUG 23/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achizițiilor publice, Guvernul a decis ca toate apelurile și recursurile în materia achizițiilor publice să fie soluționate într-un anumit termen, iar „nerespectarea termenelor prevăzute de prezenta lege ori a dispozițiilor cuprinse în prezenta lege privind soluțiile ori măsurile ce pot fi dispuse de instanță constituie abatere disciplinară și se sancționează conform legii” (art. 68^1).
Este stupefiant că, după Referendumul din 26 mai 2019, la care românii au votat interzicerea adoptării ordonanțelor de urgență în domeniul justiției, referendum susținut intens de Partidul Național Liberal, odată ajuns la putere acesta nu are nici o șovăială în a adopta exact prin ordonanță de urgență norme ce afectează în mod grav statutul judecătorilor și independența acestora.
Adoptarea OUG 23/2020 demonstrează ipocrizia faptul că interesul liberalilor față de justiție este, în realitate, unul pur electoral și populist. Astfel, după ce a clamat din opoziție necesitatea dezbaterilor și „consultărilor reale” pe modificările legislative privind justiția, PNL aduce modificări tocmai statutului judecătorilor, prin ordonanță de urgență, adoptată în miezul nopții, fără consultări și fără avizele necesare.
Într-un comunicat dat publicității, Uniunea Națională a Judecătorilor din România subliniază că modificarile aduse sunt deosebit de grave și pe fondul reglementării: „Astfel, dispoziția nou adoptată este pur și simplu stupefiantă prin modul brutal în care încalcă independența judecătorului de caz, care va trebui să soluționeze cauza nu în funcție de modul în care apreciază cu privire, spre exemplu, la necesitatea și utilitatea unui probatoriu, ci în funcție de termenul maxim stabilit de Guvern, sub amenințarea sancționării sale.
Mai grav, o astfel de dispoziție încalcă dreptul la un proces echitabil al părților care, obligate să își dovedească pretențiile, pot fi puse în situația de a nu avea efectiv timpul necesar să o și facă. Nici un Guvern post-comunist nu și-a permis până acum o intruziune atât de vădită în actul de judecată”.


George FLAVIAN