De câteva luni bune, mii de locuitori din zona Calea Martirilor – strada Mareșal Constantin Prezan, sau Lidia, cum îi spun, după denumirea veche, timișorenii din cartier, trăiesc un calvar perpetuu.
Aici s-a demarat un șantier (la destul de puțină distanță după ce un altul s-a închis) pentru lărgirea carosabilului la patru benzi.
Acesta nu ar fi un lucru rău, însă de aici decurg tot felul de neajunsuri pentru locuitorii din cartier.
Vom încerca să creionăm în ziarul de astăzi o parte dintre problemele cu care se confruntă oamenii.
De câteva luni bune, mii de locuitori din zona Calea Martirilor – strada Mareșal Constantin Prezan, sau Lidia, cum îi spun, după denumirea veche, timișorenii din cartier, trăiesc un calvar perpetuu. Aici s-a demarat un șantier (la destul de puțină distanță după ce un altul s-a închis) pentru lărgirea carosabilului la patru benzi. Acesta nu ar fi un lucru rău, însă de aici decurg tot felul de neajunsuri pentru locuitorii din cartier. Vom încerca, în cele ce urmează, să creionăm o parte dintre problemele cu care se confruntă oamenii.
Dar, mai întâi, să vedem...

... ce se întâmplă pe strada Lidia

Astfel, pe la mijlocul acestui an firma austriacă Strabag a câștigat licitația primăriei, cu o ofertă de 8,6 milioane de euro, pentru lărgirea la patru benzi a străzii Mareșal Constantin Prezan, fostă Lidia.
Conform anunțului făcut la vremea respectivă, societatea Strabag cu subcontractanții Tubular Tehno Sistem și Cons Electrificarea Instal vor lucra mai bine de un an pe strada Mareșal Constantin Prezan. Primăria Timișoara a demarat în 23 noiembrie anul trecut licitația pentru „execuția lucrărilor aferente obiectivului de investiții «Modernizare și extindere la 4 benzi str. Mareșal C-tin Prezan (Lidia) – Venus»”.
„Strada va fi amenajată la un ecart corespunzător a patru benzi, dar nu va funcționa cu 4 benzi, pentru că traficul nu necesită asta, ci va fi amenajată astfel încât pe o parte și pe alta să fie locuri de parcare civilizate. Se vor crea două sensuri giratorii noi și se va lărgi sensul giratoriu de la AEM, extrem de important pentru traficul din Timișoara, cu două benzi”, spunea primarul Timișoarei încă din 2017.
Proiectul include și două sensuri giratorii noi: la intersecția cu Bd. Sudului și la cea cu Calea Urseni. Nu este vorba despre lărgirea întregii străzii Mareșal Constantin Prezan, ci doar despre bucata ce leagă Calea Martirilor de AEM, pe o lungime de doi kilometri.
Documentația pregătită de specialiștii din PMT spune că fosta str. Lidia va avea patru benzi de circulație, două pe sens, de la intersecția cu Calea Martirilor și str. Venus până în sensul de la AEM – Piața Gh. Domășneanu. De asemenea, proiectul include și reamenajarea intersecției cu Bd. Sudului, a intersecției cu Calea Urseni și str. Venus, amenajarea trotuarelor, a pistelor de biciclete, a locurilor de parcare și a spațiilor verzi. Va fi extinsă și rețeaua de troleibuz și se va lucra și la rețelele edilitare.
Aceasta au spus, la vremea respectivă, autoritățile locale.
Acum să vedem...

... ce spun cetățenii

Unul dintre locuitorii din zonă a urmărit, cu destulă insistență, etapele prin care a trecut șantierul de pe strada Lidia. Astfel, într-o postare de pe o rețea de socializare, difuzată în 8 iulie, acesta scria: „8 iulie 2020. Fosta strada Lidia, refăcută complet acum vreo doi ani, schimbat canalizare, fundație nouă și asfaltat. Acum nu mai e bună nici fundația, nici asfaltul. Oare cât mai plătim idei inovatoare care nu au nici un sens? Nu puteau face din prima lărgirea la 4 benzi dacă asta s-a vrut? E nevoie de încă un șantier, pe 6 luni zic ei, pentru o lucrare care putea fi gata acum 2 ani sau când a fost dată în folosință strada după mai bine de un an de șantier. Același primar, aceiași instituție ca acum 2-3 ani”.
Între timp, cetățenii din zonă sunt nevoiți să facă adevărate cascadorii prin șantierul de pe strada Lidia. Spre edificare, iată ce scria același cetățean pe aceeași rețea de socializare: „Cam așa arată culoarul de traversare a străzii pentru pietoni. Normal ar trebui să încăpem printre acele semne reflectorizante și gard. Nu știu de ce poliția locală nu ia nici o măsură, în schimb dă amenzi pentru orice mizilic. La început era un culoar bine delimitat. Cei cu șantierul au împins gardul înafară iar cei din trafic au împins acele marcaje înspre gard ca să poată parca sau depăși pe bandă pentru la stânga. Cine sunt cei care au de suferit?... Pietonii”.
Și, ceva mai recent: „4 septembrie. Fapte nu vorbe. Peste 6 luni vor sta locatarii de pe primul tronson de pe Lidia, 700 m, fără trotuare, afaceri la care nu mai poți ajunge. 700 de metri în 6 luni. Asta dacă se termina la timp. Fără să le pese că ieși din bloc direct în noroi.
Lucrările vor ține peste 1 an... 6 luni primul tronson și alte 6 al doilea dacă nu mai mult. Au mai schimbat acum vreo câțiva ani canalizarea și au reasfaltat, acum au spart ce au făcut acum câțiva ani și vor să facă 4 benzi”.
Și nu sunt singurele doleanțe ale cetățenilor din zona Martirilor - Lidia... Despre ele, în cele ce urmează.

Servicii DIGI RCS & RDS

Și, ca „cireașa de pe tort”, o parte dintre locuitorii din zonă au rămas și fără internet și fără televizor. De ce? Simplu! Deoarece pe cei cu lucrările cablurile de la aceste rețele i-au încurcat, deci le-au tăiat, iar furnizorii acestor servicii nu s-au sinchisit să găsească soluții temporare pentru ca abonații lor, cei cu care au semnate contracte în acest sens, să nu fie privați în aceste perioade de cablul de internet, telefonie și programele TV.
„Odată cu începerea acestor lucrări, ne spune doamna Eleonora Nedici, de pe Calea Martirilor, la numerele 39 și 41 ne-au fost tăiate cablurile, fără a fi găsite soluții ca noi să putem beneficia în continuare de serviciile de net și TV, cu toate că după cum se vede în imaginea alăturată ne-am plătit facturile neîntârziat pentru aceste servicii. Am încercat de câteva ori să mergem la un sediu al firmei să facem plângere, dar nu am putut acest lucru și nici nu am primit vreun răspuns în acest sens... Mai mult, nu au catadicsit să ne spună pe cât timp se vor întinde aceste lucrări și cât vom fi nevoiți să stăm fără să beneficiem de aceste servicii... Nici nu știu ce să spunem și cui să ne adresăm. Una dintre marile probleme este și faptul că în aceste clădiri sunt și locuitori care lucrează în domeniul IT, iar aceștia nu au putut să-și desfășoare activitatea... Pe de o parte ni se spune că pe cât posibil să se lucreze de acasă, iar pe de altă parte ne sunt restricționate serviciile... Mai vreau să menționez încă o dată că facturile noastre au fost plătite la timp, iar contractul cu firma furnizoare este valabil și acum...”.
Dar plângerile cetățenilor de pe strada Martirilor, și de pe fosta Lidia, nu-mi sunt străine deloc. Personal am simțit pe propria piele „binefacerile” serviciilor DIGI RDS & RCS, care, mai cu seamă după „unificare”, nu mai trimiteau facturile la timp ori chiar deloc, fiind pus în imposibilitatea de a le achita la termenele stabilite. Iar culmea, când încerci să iei legătura cu cineva de la această firmă, invariabil, ești pus în situația să vorbești cu un robot, care-ți promite că vei vorbi cu un operator, discuție care se tot amână până când, de cele mai multe ori, te enervezi, te plictisești... și renunți. Cred că tocmai asta și vor cei din conducerea acestui instituții de vreme ce este aproape imposibil să poți sta de vorbă cu cineva din conducerea ei. Păi, domnilor, atunci când am făcut un contract cu dumneavoastră am vorbit cu o persoană fizică, nu cu un robot... Atunci de ce vă ascundeți când e vorba de a ne lămuri ce și cum se întâmplă cu serviciile dumneavoastră? În mare parte vă permiteți acest lucru pentru că neavând alternativă, adică o altă ofertă la îndemână, suntem nevoiți să vă plătim și să acceptăm serviciile pe care ni le oferiți, ca și în cazul locuitorilor de pe Martirilor. Este cu atât mai rău că se întâmplă acest lucru tocmai acum, când oamenii au mai mare nevoie ca oricând de net și TV, deoarece sunt nevoiți să stea cât mai mult în casă, iar unii, după cum am amintit, lucrează de acasă, iar o parte dintre elevi chiar își fac lecțiile prin aceste mijloace moderne... Moderne - vorba vine, pentru că, cel puțin după cum am văzut în aceste cazuri, locuitori ai municipiului Timișoara, un oraș de frunte al țării, sunt nevoiți să trăiască la fel ca acei de la Cucuieții din Deal.
Am încercat să luăm legătura cu cei de la DIGI RCS & RDS, și, desigur, ne-a răspuns robotul, iar după mai multe insistențe am reușit să stăm de vorbă cu un operator: Iulian Cotoi, în acest caz. Cum era de așteptat, nu poți vorbi cu cineva din conducere, dar am primit adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.. Probabil cei din conducere nu pot fi deranjați și nu au timp să vorbească cu noi, pentru că sunt foarte ocupați să numere banii încasați pe servicii pe care nu le furnizează, în cazul de față.
Ne-am adresat și la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, dar până la închiderea ediției ziarului nostru nu am primit nici un răspuns. Nici de la DIGI RCS & RDS și nici de la ANPC. Vom reveni.

Vasile TOMOIAGĂ
Anton BORBELY