Autoritățile județene din Timiș doresc să modernizeze legăturile feroviare cu județul Caraș-Severin. La început va fi reabilitată calea ferată, iar după aceea vor fi achiziționate trenuri cu hidrogen. Șeful CJ Timiș, Alin Nica speră că această măsură va atrage mai mulți turiști în Banat.
Am semnat astăzi (n.r: miercuri, 12 ianuarie ), alături de cei trei parteneri de proiect, contractul pentru documentațiile necesare reabilitării căii ferate Reșița Nord - Timișoara Nord, cu extensie Voiteni - Stamora Moravița - frontieră. În această fază, vorbim de studiile de prefezabilitate și fezabilitate, de documentația necesară achiziției proiectului tehnic și a execuției, cât și de documentația pentru accesarea de fonduri nerambursabile. Este un pachet de servicii mare, care va avansa considerabil proiectul”, a spus președintele CJ Timiș.

Potrivit lui Alin Nica, licitația a fost adjudecată pentru 10.700.000 lei plus TVA, suma fiind acoperită de către toți cei patru parteneri, CJ Timiș, CJ Caraș - Severin și primăriile Timișoara și Reșița. Autoritățile speră să recupereze banii prin Programul Național de Redresare și Reziliență, dar și din alte surse de finanțare.
Ne dorim ca pentru traseul de cale ferată modernizat să achiziționăm trenuri cu hidrogen, de tip train - tram, deoarece legătura dintre Timiș și Caraș-Severin trebuie să fie una rapidă, prietenoasă cu mediul și potrivită timpurilor în care trăim”, a mai spus președintele CJ Timiș, Alin Nica.

Potrivit oficialului județean, aceasta va fi prima investiție de acest gen în România.

Jurnaliștii de la www.gadget.ro scriu că Germania este prima țară din lume care a pus pe calea ferată trenuri care circulă pe bază de hidrogen. Acest lucru s-a
întâmplat în anul 2018, iar prima garnitură a legat oraşele Cuxhaven şi Buxtehude din landul Saxonia Inferioară, pe o distanţă de 100 de kilometri.
Trebuie să menționăm și faptul că trenurile cu hidrogen nu ating o viteză chiar atât de mare pe cât lasă de înțeles anumite persoane. Spre exemplu, potrivit unui articol apărut pe portalul www.hotnews.ro, cele mai rapide trenuri cu hidrogen ale unicului producător din Europa, nu depășesc 140 km/h.

După unii specialiști, acest tip de garnitură reprezintă o soluție doar pe rutele unde este scumpă electrificarea și unde lucrările de electrificare nu sunt justificate, din cauza traficului redus. Trenurile cu hidrogen sunt ecologice și silențioase, dar și mai scumpe decât cele electrice. În plus, hidrogenul ocupă un volum mult mai mare decât dieselul, ceea ce înseamnă că un tren pe hidrogen nu are o autonomie mare, fiind potrivit pentru rute de aproximativ 120 km.

Fără a fi cârcotași sau a ne gândi la glumele de la Radio Erevan, așteptăm să vedem finalizat acest proiect și, în timp, ce beneficii va aduce.

Răzvan Idvorean

Sursă foto: www.clubferoviar.ro