Programul „Memoriile Cetății” a ajuns anul acesta la cea de-a treia ediție, iar în aceste vremuri atipice organizatorii au decis Complexul Studențesc din Timișoara să fie gazdă pentru o serie de intervenții în spațiul public.
„Memoriile Cetății” este realizat de AsociațiaTimișoara 2021 - Capitală Europeană a Culturii, cu sprijinul Primăriei Municipiului Timișoara și al Consiliului Local, prin intermediul programului cultural prioritar „Timișoara. Capitală Europeană a Culturii”, parte a Programului Cultural TM2021 din anul 2020.
Conceptul programului „Memoriile Cetății” este crearea, până în anul exercitării (anul 2023) de către municipiul Timișoara a titlului de Capitală Europeană a Culturii, a unui traseu de artă murală prin care localnicii și vizitatorii să redescopere spiritul Timișoarei, istoria și momentele importante din viața comunității.
În această a treia ediție, tema concursului lansat prin proiectul „Memoriile Cetății” se intitulează „Istoria, specificul și spiritul Timișoarei” și cuprinde orice formă de interpretare care se referă la principiile și elementele pe care orașul le are în componența sa și care conturează felul în care îl percepem.
La concursul acestei ediții au fost trimise un număr de 48 lucrări, un juriu specializat selectând din cele trimise 7 lucrări câștigătoare.
Pentru că juriul a fost impresionat de numărul mare al înscrierilor în competiție și pentru felul în care a fost tratată tema concursului, componenții juriului „descoperind astfel multe minți creative și diverse legături cu orașul”, s-a decis să fie oferit un premiu special unui al optulea artist pentru ca el să aducă un plus, în redarea artistică, temei propuse pentru această ediție. Toți artiștii câștigători ai acestei ediții „Memoriile Cetății” au lucrat cu bună-credință, fără trimiteri spre afinități politice, religioase sau de altă natură.

Câștigătorii ediției au fost desemnați următorii:

Lucian Sandu Milea, „Fortificații”, căminul G24;
Ionuț Popescu, „Together, căminul G24;
Cristian Scutaru, „Freedom”, căminul G25;
Robert Obert, „Alive”, căminul G25;
Kitra, „now and then”, căminul G4;
Horațiu-Christian Pavelescu @ Nava C2, „N.A.A.P. NeoAtariArcadePacloud”, căminul C8;
Kseleqoqynqyshy, „Benjamin în Timișoara”, căminul C10;
Lux, „Easy life”, căminul G23.


Pictura murală „Fortificații”, ce aparține artistului Lucian Sandu Milea, reprezintă o viziune metaforică a orașului, prin lucrarea sa, artistul propune un joc de imagine între trecut și prezent.
Pictura aduce în atenție Cetatea Timișoarei, înconjurată de un sistem de fortificații, înlăturat mai târziu, când pericolele de război au fost stinse, orașul urmând calea extinderii, extindere care a marcat puternic configurația urbană, aceasta fiind întâlnită și în zilele de azi.
Referindu-se la crația sa, artistul Lucian Sandu Milea a explicat: „Dispunerea stelară a clădirilor dorește să amintească de momentul în care cetateaTimișoarei a avut acest sistem de fortificații, care a fost demolat. El a rămas cumva în configurația urbană și voiam să fac un fel de joc între prezent și momentul acela care există doar în memoria istorică a cetății”.
Referitor la faptul că însemnul crucii de pe Catedrala Mitropolitană nu este reprezentat în lucrarea sa, artistul a ținut să precizeze: „Consider că semnul crucii este un simbol sacru, care se potrivește doar în anumite contexte, în iconografie, în edificii de cult care au acest simbol. Lucrarea mea este o reprezentare metaforică a orașului Timișoara, cu edificiile stilizate. Crucile există pe Catedrala din Timișoara și acolo au un sens, deoarece acolo e loc de rugăciune. Lucrarea mea e o pictură murală, laică, nu a urmărit nimic religios. Nu-l folosesc în arta mea, pentru că, după părerea mea, lezez caracterul sacru pe care el îl are în sine. Catedrala reală e un lăcaș sfânt”.


Pictura murală realizată de Ionuț Popescu, intitulată „Together” (foto), accentuează importanța eforturilor comune și a înțelegerii reciproce care pot duce la realizări esențiale care să marcheze istoria și specificul unui oraș, așa cum a fost și în cazul Timișoarei.
„Freedom”, lucrarea semnată Cristian Scutaru, se referă la conceptul de egalitate, dar și la puterea de a reuși împreună și este inspirat de revolta din anul 1989 care a început la Timișoara, autorul lucrării concetrându-se asupra dorinței timișorenilor de a se elibera, prin unitate, de regimul totalitar. Lucrarea reprezintă „definiția libertății de exprimare și a puterii noastre împreună, putere pe care ar trebui să ne-o asumăm mai des și de care, în niciun caz, nu ar trebui să uităm”.


Conceptul lucrării realizate de Robert Obert, „Alive TM”, pune împreună simboluri și elemente reprezentative ale orașului, atât la nivel istoric, cât și la nivel vibrațional. Spre exemplu, ochelarii cyberpunk care luminează reprezintă o invitație de rememorare a primului iluminat stradal precum și a primei proiecții cinematografice, iar aceste reprezentări stau în strânsă legatură și cu sloganul „luminează orașul prin tine”.


Kseleqoqynqyshy este numele codificat pentru „Casele cu Ochi Închiși”, iar lucrarea intitulată „Benjamin în Timișoara” ilustrează o lume fantastică plină de personaje imaginare și simboluri.


Lucrarea lui Horațiu-Christian Pavelescu, „NeoAtariArcadePacloud”, este o lucrare imersivă în lumea virtuală dezvoltată prin platformele de jocuri Arcade de la începutul anilor 1970 și reprezintă un exercițiu de interpretare și de manifestare a modalităților de exprimare specifice acestui univers, reconstruind un univers virtual în real.


Organizatorii acestei ediții a concursului anunțau cu regret faptul că „unul dintre artiștii câștigători nu va putea onora premiul”. Este vorba despre Kitra, dar, cu care, „Memoriile Cetății” speră că se vor întâlni în acest proiect, pe viitor. „Suntem totuși recunoscători pentru înscrierea sa la «Memoriile cetății»”, au transmis organizatorii acestei ediții a întrecerii de artă murală.

Cornel Seracin

Foto: www.facebook.com/memoriilecetatii